fbpx

Er det svært at sige, hvad du har brug for? Sådan lærer du det.

Sig hvad du har brug for

Skrevet af Louise Kjær

23. oktober 2020

 

Det har altid været vigtigt for vores trivsel at blive mødt i det, vi har brug for, men i denne tid, hvor vi er omgivet af restriktioner pga. corona, er det endnu vigtigere end før. Det er bare ikke altid så nemt og simpelt. Så støder du på en udfordring, når du skal fortælle andre om dine behov, så er du langt fra alene. Det kan nemlig være rigtig svært at sige, hvad du har brug for.

I de her måneder, hvor vi er afskåret fra at leve livet, som vi er vant til, oplever rigtig mange, at vi ikke har den samme energi, som vi plejer. For dem der bor alene, er hverdagens små lommer, hvor der grines og opleves sammen med andre mennesker, blevet markant færre og en del af vores sociale og følelsesmæssige behov bliver ikke længere naturligt opfyldt, som vi er vant til.

Omvendt er hverdagen for dem, der bor med partner og børn blevet meget mere intens, fordi vi er meget mere hjemme. Her bliver vi udfordret på alenetid og muligheden for lige at trække stikket, når det hele bliver lidt for meget.

Hvad end din livssituation er den ene eller anden, mærker du måske konsekvenserne ved, at lunten er blevet lidt kortere og antallet af små konflikter stiger. Det kan også være du mærker, at du kæmper mere med at holde humøret oppe, end du plejer. Hvordan end du mærker, at noget ikke er helt, som det skal være, så er det på tide, at se på hvad du har brug for og dele det med de mennesker, du er tæt på.

 

Se på, hvad du har brug for

Første skridt til at fortælle andre, hvad du har brug for, er selv at blive klar over, hvad dine behov er. Det kan i sig selv godt være en opgave, da mange aldrig rigtig har tænkt over, hvad det egentlig er, der gør, at de er glade i hverdagen og i deres relationer.

Et behov er noget, du ikke kan trives uden. Det er et grundlæggende behov, du har. Når du får opfyldt et behov, så giver det ikke kun dig mere overskud. Det vil også smitte positivt af på alle omkring dig, da du vil få lysten og energien til også at opfylde andres.  

 

De fem kærlighedssprog

Hvis du er uvant med at mærke efter og sætte ord på, hvad du har brug for, kan du måske finde noget inspiration i de fem kærlighedssprog, der er identificeret og beskrevet af den amerikanske forfatter Gary Chapman. Her får du beskrevet, de ifølge Chapman, fem forskellige sprog, vi mennesker bruger, når vi viser og tager kærlighed ind.

Vi har alle ét primært sprog blandt de fem, der er: (1) Anerkendende ord, (2) tid til hinanden, (3) at modtage gaver, (4) tjenester og (5) fysisk berøring.

Disse sprog er beskrevet med udgangspunkt i parforholdet, men de kan være lige så gældende i andre nære og tætte relationer.

Du kan læse meget mere om de fem kærlighedssprog på forfatterens egen hjemmeside her.

 

Sådan siger du, hvad du har brug for

Nogle behov kan vi selv dække, og andre gange har vi brug for vores tætte relationer til at få dem dækket.

Når du skal sige, hvad du har brug for, så husk den allervigtigste regel for god kommunikation; bliv på din egen banehalvdel.

Det betyder, at du ikke skal fortælle andre, hvad du tror de føler, tænker eller har brug for. Du skal heller ikke komme med bebrejdelser over, at dine behov ikke er blevet mødt allerede.

Hold det til at fortælle, hvordan du har det, hvad du har brug for og hvorfor det er vigtigt for dig. Hvis du gør det, undgår du, at det bliver en samtale med angreb og forsvar.

 

Vi har alle ret til at bede om det, vi har brug for

Husk at du altid har ret til at fortælle mennesker omkring dig, hvad du har brug for. Hvordan de så vælger at imødekomme det, er op til dem. Hvis du har et behov, de ikke kan eller vil opfylde, så er det til gengæld op til dig, hvordan du vil agere på det.

Det sker heller ikke sjældent, at vi ender med at indgå et kompromis, fordi fx vores partners egne behov er markant anderledes end vores egne. Det er helt okay, for kompromisser er netop, at man mødes på midten, og begge parter får noget af det, de har brug for. Resten kan du så måske finde et andet sted.

 

Er du blevet nysgerrig på, hvad dine egne behov er, og har du brug for støtte og hjælp med at sige dem højt, så er du meget velkommen til at kontakte mig her.

 

 

Måske vil du også kunne lide…

Sådan kan du forebygge stress

Sådan kan du forebygge stress

Hvordan vi kan forebygge stress, er et spørgsmål, der ikke får den opmærksomhed, det fortjener. Hverken i vores...

Book tid til coaching

 Du bliver sendt direkte til bookingsiden

Var indlægget interessant og brugbart for dig?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så får du ny inspiration og konkrete øvelser en gang om måneden.

Bekræft din tilmelding via mail i din indbakke

Share This