fbpx

Vær der for dig selv

Skrevet af Louise Kjær

9. februar 2020

Jeg er så heldig at have en stor gruppe fantastiske og nære veninder. Fælles for dem alle er, at de gør deres bedste i hver og en af de roller, livet har givet dem. De er mødre, veninder, døtre, kærester og kollegaer. Med alle de forskellige relationer, hvor de skal være noget for andre hver eneste dag, er der ikke noget at sige til at de, jeg og muligvis også dig, nogle gange glemmer den vigtigste, vi skal være der for – nemlig os selv.

For rigtig mange er det svært at acceptere, at vi bliver nødt til at sætte os selv først. Det er i manges øjne et udtryk for egoisme. Men det er det ikke. Det er sund fornuft. Og nej, virkeligheden er ikke så sort og hvid, som det lyder, men det skal jeg nok komme til.

Med de mange flyveture vi tager, er sætningen fra sikkerhedsgennemgangen, ”giv dig selv iltmasken på, før du hjælper dit barn”, efterhånden ganske velkendt. Sikkerhedsmanualen for dit eget liv er ikke anderledes. Hvis du ikke sørger for at passe på dig selv, før du hjælper andre, er der ikke nogen, der klarer sig uskadt igennem. Hvordan du end vender og drejer det, er du den vigtigste i dit liv.

Sørg for at bægeret fyldes op

Tænk på dig selv som et bæger, der hele tiden fyldes med energi. Er der hul i bunden, så vil energien sive ud. Når du ikke er der for dig selv i hverdagen, så har du et hul i dit bæger.

Mængden af energi der kommer ind, kan sjældent følge med mængden, der siver ud af hullet. Konsekvenserne af et tomt bæger kan vi måske holde stangen i måneder eller endda årevis, men på et eller andet tidspunkt vil de ramme dig, hvis du ikke lærer at passe på dig selv og får lappet hullet.

Så vil du føle, at du ikke slår til. At der er så meget du skal gøre og være, men der er intet sted at hente overskuddet. I værste fald kan du rammes af stress eller depression. Står du først der, så er der kun fokus på førstehjælp, og du kan glemme alt om at være der for andre. Er det en god strategi? Ikke rigtig.

Hvordan kan du være der for dig selv?

Når jeg siger, du skal være der for dig selv, så betyder det ikke, at du skal sætte alle andre til side. Glemme din empati og bare lade folk være, der har brug for din hjælp. Det betyder, at du løbende sørger for at gøre gode ting for dig selv. Det bygger dine ressourcer op.

For nogen er det en times ro til at læse en bog, løbe en tur eller mødes med vennerne til en kaffe. Det vigtigste er, at du gør noget, der gør dig glad, og som ikke gøres af pligt.

Giv af dig selv med et rent hjerte

En anden måde at være der for dig selv er, at når du træder til, så gør det af et rent hjerte. Gør det fordi, du ønsker det, og ikke fordi du vil have noget retur. Gør det fordi glæden, du giver andre med din opmærksomhed eller støtte, fylder dit eget bæger op. Bliv ikke en martyr, det slider dig stille op.
Sidder du fast i et martyrium, så kan du finde støtte til at bryde dit mønster her.

Du har altid et valg

Du vil sikkert ofte opleve, at du ikke føler, at du har et valg om, hvorvidt du vil være der for andre. Når sygdom rammer, eller når dit barn har brug for dig, skal du selvfølgelig være der. Men husk, at du altid har et valg om, hvordan du er der. Du kan gøre netop det, du selv er bedst til og så trække på andres ressourcer, uddelegere og bede om hjælp til alt det andet. Det vil give dig luft til også at passe på dig selv og gøre det, der lader dig op.

At sætte dig selv først, kan være en svær øvelse. Især hvis du altid har placeret dig selv på bagsædet for at være noget for andre. Men den eneste holdbare strategi er, at prioritere dig selv, hvis du vil undgå at brænde ud.

Så start i dag og vær der for dig selv – præcis som du er der for andre i dit liv.

Læs mere om coaching her.

Måske vil du også kunne lide…

Sådan kan du forebygge stress

Sådan kan du forebygge stress

Hvordan vi kan forebygge stress, er et spørgsmål, der ikke får den opmærksomhed, det fortjener. Hverken i vores...

Book tid til coaching

 Du bliver sendt direkte til bookingsiden

Var indlægget interessant og brugbart for dig?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så får du ny inspiration og konkrete øvelser en gang om måneden.

Bekræft din tilmelding via mail i din indbakke

Share This