fbpx

Feedback Challenge #3

Skrevet af Louise Kjær

12. september 2023

Feedbackmøder, hvor et team er samlet og i fællesskab udveksler erfaringer og læringer, er et vigtigt redskab til at gøre feedback til en del af kulturen i et team. Fordi feedback kan være svært for mange, er det vigtigt at sætte tydelige rammer og forventningsafstemme. Derfor er pre-framing temaet for de næste tre ugers Feedback Challenge.

 

At afholde et vellykket og værdifuldt feedbackmøde handler i høj grad om at pre-frame formålet og processen samt, hvordan deltagerne forventes at deltage. Pre-framing er et begreb, der ofte benyttes, når man taler om god facilitering af møder og samtaler.

Hvad er pre-framing

Pre-framing betyder helt basalt, at man på forhånd sætter rammen om det kommende indhold og forventningsafstemmer. Din pre-framing fortæller deltagerne, hvad der skal ske, hvad der forventes af dem, og hvad de kan forvente af dig. Hvis du ikke pre-framer, kan du risikere, at hver enkelt mødedeltager går derfra med hver sin fortolkning af, hvad formålet var med mødet – og det præger også deres deltagelse undervejs. Med en god pre-framing kan du undgå potentielle misforståelser, modstand og konflikter.

Når du bruger tid på en god pre-framing, skaber du altså de bedste vilkår for, at mødedeltagerne har den ønskede positive indstilling, så I alle kan få det bedst mulige resultat.

Derudover er det også en god øvelse for dig selv, da du tvinges til at tage aktiv stilling til, hvordan du ønsker, mødet skal forløbe, og hvilket output du ønsker.

Pre-framing er nødvendig inden alle møder

Jeg havde for nyligt en coachingsamtale med en leder, der var frustreret over, at hans feedbackmøder ikke forløb, som han ønskede. Som han sagde: ”Jeg har jo fortalt dem, hvad jeg forventer af dem, og hvordan vi gør, men alligevel er det ikke det, der sker”.

Han overvejede at droppe møderne, da han ikke syntes outputtet af mødet stod mål med den investerede tid. Hvad var hans udfordring? At hans team ikke ønskede feedbackmøder? Nej, hans udfordring var, at han gik ud fra, at alle kunne huske, hvordan de forventedes at deltage, og hvad de overordnede formål var med mødet. Han havde pre-framet første gang, de havde et feedback-møde og gik derefter ud fra, at medarbejderne så kunne huske det og ville efterleve det.

Som jeg også var inde på i mit blogindlæg om feedback i plenum, så glemmer vi mennesker nye ting meget hurtigere, end du tror, hvis ikke de gentages igen, igen og igen. Det er en fælde mange falder i, og desværre resulterer det ofte i, at man som leder helt dropper møderne frem for at få justeret de ting, der står i vejen for, at mødet bliver så værdifuldt som ønsket.

En pre-framing bør gentages til hvert møde, indtil mødets formål, og den ønskede måde at deltage på er kommet godt under huden på teamet. Den skal også gentages, når nye teammedlemmer bliver onboardet. Kun på den måde kan man sikre sig, at alle kan være med til at løfte det fælles ansvar for et godt møde.

Giv mødet et navn

En måde at få gøre pre-framingen nemmere og tydeligere er ved at give særlige typer af møder et navn. Ved at give det et navn, ved alle fremadrettet, hvad de kan forvente af værdi fra mødet og, hvad der forventes af dem, når der indkaldes til møder med det pågældende navn.

Navnet fjerner ikke behovet for at pre-frame  i begyndelsen, men efter et antal gentagelser vil det være blevet en helt naturlig del af mødestrukturen. Når det kommer til feedbackmøder, er “vi plejer…” din bedste ven.

Udfordringen de næste tre uger: Afhold et møde med tydelig pre-framing

Indenfor de næste tre uger er min udfordring til dig, at du indkalder til et feedbackmøde, hvor du bruger et par minutter i begyndelsen af mødet på at lave en god pre-framing.

Her er et par forslag til, hvad du kan italesætte.

Tips til et godt feedbackmøde

God fornøjelse med det – og hold dig endelig ikke tilbage med at give mig feedback på indlægget.

 

Har du ikke været med fra starten af Feedback Challenge, kan du læse de to tidligere challenges her:

Feedback Challenge #1 – feedback i plenum

Feedback Challenge #2 – Giv feedback løbende

 

Om Feedback Challenge

At gøre feedback til noget, der løfter, udvikler og styrker et team kan alle, der vil gøre en mindre indsats i det daglige lykkedes med.

Selv små forandringer i hvordan feedback gives, og rammerne den gives under, gør en meget større forskel, end du måske umiddelbart ville tro.

Læs mere

Jeg vil derfor de kommende uger invitere dig til at deltage i min FEEDBACK CHALLENGE. Her deler jeg hver tredje uge et mindre, men virkningsfuldt greb, der kan hjælpe dig på vej, hvis du (som rigtig mange andre i øvrigt) har svært ved at få feedback til at blive en naturlig og værdifuld del af arbejdsdagen.

Udfordringen til dig: Prøv det, du har læst af i virkeligheden de kommende tre uger – gerne så mange gange som muligt.

Det er en udfordring, der er lige så simpel, som den er effektiv.

Er du klar til at tage udfordringen op?

Spot næste Challenge

Hvis du ikke vil misse næste Feedback Challenge, kan du oprette forbindelse med mig på LinkedIn. Her poster jeg et link til alle kommende challenges.

Tak for at du læser med og bidrager til at brede den gode feedbackkultur ud.

Del dine oplevelser

Vi lærer meget af andres erfaringer, så del meget gerne dine oplevelser med forslagene til forbedringer i indlægget. Stil endelig også spørgsmål, hvis du sidder med nogen.

Har du noget feedback til indlægget, vil jeg også meget gerne høre den.

Jeg vil gerne bede dig om at være specifik og holde en god tone, når du bruger kommentarfeltet.
Jeg forbeholder mig retten til at slette kommentarer, der ikke er respektfulde.

Louise Kjær

Coach, konsulent og facilitator

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Måske vil du også kunne lide…

Feedback Challenge #5

Feedback Challenge #5

Har du nogensinde spekuleret på, hvordan du kan forvandle den rutinemæssige feedback til en kraftfuld motor for...

Feedback Challenge #4

Feedback Challenge #4

  Ønsker du at få sat turbo på den gode feedbackkultur, er et af de vigtigste skridt, at du selv begynder at bede...

Feedback Challenge #2

Feedback Challenge #2

Forestil dig, at en professionel fodboldtræner ikke gav sine spillere feedback løbende, men kun en gang hver tredje...

LYDHØR af Louise Kjær

Louise Kjær

LYDHØR

Ønsker du en arbejdsplads, hvor alle trives bedre – og udvikler sig i det daglige arbejde? Så er det vigtigt, at I kan give hinanden værdifuld og ærlig feedback.

Denne bog er en let anvendelig guide til, hvordan I gør – også når det er svært.

 

kr 149,95 Paperback
kr 89,95 E-bog

Share This