fbpx

NYT HÆFTE

10 råd til værdifuld feedback

Hemmeligheden bag effektiv feedback ligger ikke kun i ordene, vi siger, men også i måden de formidles og modtages på. Derfor kræver en værdifuld feedbacksamtale, at både afsender og modtager aktivt bidrager til dialogen.

I dette hæfte guides du gennem de vigtigste principper for at give og modtage feedback, så den bliver værdifuld.

Vi udforsker, hvordan afsenderen kan sikre, at feedbacken ikke blot er velment, men også anvendelig, motiverende og fremadskuende.

Vi ser også på, hvordan modtageren af feedback kan tage sin del af ansvaret for samtalens succes. Det er ikke nok blot at lytte; det handler om at være åben, reflektere og engagere sig aktivt i samtalen.

Kursus i feedback 2024

I samarbejde med Mediernes Efteruddannelse udbyder jeg i andet halvår af 2024 et endagskursus i feedback.

“Lær at give værdifuld feedback” er særligt målrettet dig, der arbejder i mediebranchen.

Kurset finder sted i København d. 3. december.

Seneste inspiration

Rejsen mod en stærk feedbackkultur

Rejsen mod en stærk feedbackkultur

Siden marts har jeg haft fornøjelsen af at arbejde sammen med ledere og medarbejdere på DR Syd, der sammen havde taget en vigtig beslutning: De ville skabe en stærk feedbackkultur. Ikke bare en, hvor feedback er noget, der gives ved årlige samtaler eller i kritiske...

Feedback Challenge #5

Feedback Challenge #5

Har du nogensinde spekuleret på, hvordan du kan forvandle den rutinemæssige feedback til en kraftfuld motor for udvikling af alles kompetencer og faglighed? I dagens moderne arbejdsmiljø er feedback nemlig ikke blot en proces til at justere og korrigere. Det kan så...

Feedback Challenge #4

Feedback Challenge #4

  Ønsker du at få sat turbo på den gode feedbackkultur, er et af de vigtigste skridt, at du selv begynder at bede om feedback. Når du går forrest i at vise, at andres input er velkomne og værdsatte, hjælper du andre med at gøre det til en naturlig og forventet...

bogudgivelse

LYDHØR

En god feedbackkultur er ikke noget, man som arbejdsplads kan tage for givet. Tværtimod er der mange, der har svært ved at give deres kolleger ærlige, værdige og respektfulde input til det arbejde, de udfører – eller måden, de udfører det på. For det kan være både sårbart og besværligt. Og så er det jo nemmere at tie. Desværre. For uden god feedback går vi glip af bedre resultater og øget trivsel. Derfor skal vi tale mere og bedre sammen.

Denne bog er fuld af konkrete eksempler på og praktiske redskaber til, hvordan du kan give dine kolleger eller medarbejdere værdifuld feedback – og hvordan du kan blive bedre til at lytte til de input, du selv får fra andre. Den gør dig klogere på, hvorfor det kan være så svært at have gode samtaler, og den giver dig indsigt i dine egne mønstre. 

LYDHØR henvender sig til alle, der vil bidrage til en sund og opbyggende kultur på deres arbejdsplads.

I medierne

Podcast og artikel om kulturforandringen på TV 2

Lederstof.dk har taget kulturforandringen på TV 2 under kærlig behandling i deres serie “Bæredygtig ledelse”.

Her kan du høre og læse mere om de over 40 workshops, jeg sidste år tog nyhedsafdelingens 650 ledere og medarbejdere igennem. Temaet var feedback, tillid og den gode samtale.

Kulturforandringer

Her ser du mine fem råd til at gøre op med en hård kultur, som også er med i artiklen på lederstof.dk.
Se under de enkelte råd, hvordan jeg kan bidrage, hvis du gerne vil rulle det ud i dit team.

Råd nummer 1

Ha’ flere samtaler af høj kvalitet
Når du vil forandre kulturen, bliver alle nødt til at tale mere sammen og have flere samtaler af høj kvalitet. Lær alle i virksomheden, hvordan man giver og modtager feedback på både adfærd og præstation på en værdifuld og hensigtsmæssig måde.

Råd nummer 2

Accepter et ’før’ og et ’efter’
Få talt om de dårlige oplevelser, der er knyttet til den gamle kultur, og træk så en streg i sandet. Italesæt at der er et ’før’ og et ’efter’. Se frem og tro på, at ny viden og indsigt kan føre til forandringer hos den enkelte. Forvent forandringer hos dem, der ikke har bidraget positivt til kulturen, men giv også snor til at træde ved siden af og beklage. Vi er kun mennesker og kan ikke ændre måske flere års uhensigtsmæssig adfærd med et fingerknips.

Råd nummer 3

Hold dig selv og andre ansvarlige
Vær tydelig omkring, hvilken adfærd der er okay og hvilken, der ikke er okay. Hvis nogen ikke følger de fælles spilleregler, så skal du tage en samtale om det. Kulturforandring er en skrøbelig proces, og hvis ikke du reagerer på dårlig opførsel, så blåstempler du den.

Råd nummer 4

Gå forrest og vis vejen
Det er umuligt at ændre kulturen, hvis ikke dem med magt tager et personligt ansvar. Du og de øvrige ledere skal gå forrest og vise vejen. Vær mere interesseret i at lære end i at have ret. Hav modet til ikke altid at have svaret og brug dit lederskab til at inspirere andre til, hvordan gode samtaler ser ud.

Råd nummer 5

Hold fast, evaluer og juster
Kulturarbejde er ikke noget, du kan sætte et flueben ved og så gå videre. Det kræver en kontinuerlig indsats gennem længere tid. Inddrag medarbejderne og tag ansvaret på dig for at skabe rummene og samtalerne, hvor oplevelser kan deles. Det er ikke nok at sige, ”min dør er åben”, hvis du vil have fat i alle lag i virksomheden.